Eerste tonnen CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

Duiven, 1 oktober 2019 – Na ruim een jaar bouwen is afvalenergiebedrijf AVR begonnen met de afvang en levering van de eerste tonnen CO2 aan de glastuinbouw. Het broeikasgas vormt een belangrijke grondstof voor de verduurzaming van de glastuinbouwsector, die de aardgaskraan deels dicht kan draaien. AVR is het eerste afvalenergiebedrijf in Europa dat in staat is om op grote schaal CO2 af te vangen en te leveren.

AVR kondigde in mei 2018 de bouw van de CO2-installatie aan op de locatie in Duiven. Iets meer dan een jaar later is de installatie gereed, mede door de technische en bouwkundige expertise van TPI. De eerste 7.500 ton CO2 is afgevangen en geleverd via Air Liquide aan diverse afnemers in de glastuinbouw. Deze sector gebruikt CO2 voor de groei van gewassen zoals bloemen, groente en planten. Zo wordt de CO2 die ontstaat bij de verwerking van restafval weer gebruikt als grondstof in een andere sector. De afvanginstallatie heeft een totale capaciteit van 100.000 ton per jaar.

Yves Luca, CEO van AVR: “De nieuwe CO2-afvanginstallatie past perfect in de strategie van AVR. Wij ambiëren een CO2-neutrale afvalverwerking en met deze stap kunnen we ons met recht een koploper noemen in Nederland en Europa. Door deze langetermijninvestering en samenwerking laten we zien dat CO2-reductie zeer zeker mogelijk is en zetten we als eerste afvalenergiebedrijf de plannen uit het Klimaatakkoord om in concrete resultaten.”

De bijdrage van AVR kan nog groter worden. AVR streeft naar het afvangen, hergebruiken en toepassen van 800.000 ton CO2 per jaar. Hiervoor zijn plannen in de maak om in Rotterdam een vergelijkbare installatie te bouwen. Met de juiste randvoorwaarden kan de Nederlandse afvalsector op afzienbare termijn meer dan 2 miljoen ton CO2 afvangen.

Meer berichten:

Welke tas is het beste voor het milieu?

Ga je boodschappen doen of winkelen? Neem dan je eigen stevige tas mee. Gratis plastic tasjes zijn sinds begin 2016 verboden. Daardoor is het aantal plastic tassen met 80 procent afgenomen naar 35 plastic tassen per persoon per jaar. Een papieren tas is niet beter voor het milieu.

Het Groene Woud is twee AVR-bomen rijker!

Bij AVR blijft ‘zero waste’ het uitgangspunt, ook op het gebied van CO2. We zijn goed op weg met het afvangen van CO2, doorleveren aan de glastuinbouw en het verwerken tot bouwstof, maar soms moet je je meerdere erkennen. In dit geval in een boom. Die neemt CO2 niet alleen op, maar maakt er ook nog eens zuurstof van!

Duurzame werkplek voor AVR Duiven

AVR Duiven is gevestigd op het duurzaamste Nederlandse bedrijventerrein van 2020! Bedrijventerrein Innofase deed mee aan de Circular Economy Award, met prestigieuze mededingers als het Schiphol Trade Park en het Werkspoorkwartier in Utrecht. Uiteindelijk werd Innofase uitgeroepen tot ‘het beste voorbeeld van de circulaire economie.’ Het resultaat van goed teamwork!

Importheffing op afval? Dat kan groener!

December 2019: het Urgenda-vonnis verplicht de Nederlandse Staat om meer te doen tegen de uitstoot van broeikasgassen. Dat leidde er begin 2020 toe dat het kabinet een importheffing invoerde op afval. AVR roept nu samen met ARN, Attero en EEW onder de naam ‘De Afvalvergroeners’ op tot afschaffing van de importheffing. Niet op basis van onderbuikgevoel, maar met cijfers en feiten. AEC’s leveren namelijk juist een duurzame bijdrage aan de transitie naar een circulaire economie in 2050!

Mechanisch scheiden heeft de toekomst!

In de afgelopen tien jaar heeft de scheidingstechniek snelle stappen vooruit gemaakt. Daardoor kunnen we niet alleen méér plastic en drankenkartons uit het restafval halen dan je thuis kunt doen, maar is dit ook nog eens van steeds betere kwaliteit.