Overslagstation AVR Utrecht krijgt metamorfose!

In 1977 is in Utrecht het Overslagstation Utrecht ofwel de OSSU gebouwd, waar het afval uit Utrecht naar toe komt. Het afval wordt daar gewogen en verzendklaar gemaakt om te verschepen naar Rozenburg. Het aantal wegingen ligt nu op 188 per dag. Daar is de OSSU niet meer op berekend, zeker niet nu we het afval vanuit bijna de hele provincie overslaan.

Terug

“De OSSU krijgt een unieke nieuwe constructie en de werkwijze verandert mee”

Peter:

“Het contract met Utrecht is verlengd en dat is een impuls voor modernisering. We gaan een totaal nieuwe constructie bouwen met de afmeting van een voetbalveld. Een grote open hal zonder kolommen, met een dak dat aan spanten hangt. Die hangende constructie komt door een eis van de gemeente: het gebouw mag niet in het water staan, maar er moet wél een boot onder kunnen. Dus een deel van het gebouw hangt boven het water. Het is geen alledaagse constructie.”

V.l.n.r.: Stefan Lubezuk, Groepsleider Overslag & Transport en Peter Onderwater, Bouwkundig designer.

Stefan:

“De operatie verandert ook helemaal. Tot nu toe persen we het afval samen voordat het in containers gaat. Dat is omslachtig, want je hebt allerlei middelen nodig om het afval op de boot te krijgen. Die stappen halen we eruit: het afval gaat straks los in de boot. Dat scheelt gewicht van containers, en de tussenruimte wordt dan ook benut. Het vervoerde volume blijft gelijk, zonder al die ingrepen. Vandaar ook die grote hal.”

Peter:

“Zoiets bouw je nooit meer. Het is een uitdaging, iets om trots op te zijn. Als de nieuwe OSSU eenmaal staat en je komt aangereden, zie je iets speciaals.”

Stefan:

“Ik ben ook één en al enthousiasme. Voor de medewerkers wordt het wel wennen. Som-migen werken hier al vanaf het begin. Maar als je eerlijk en open bent en de voordelen van de vernieuwing laat zien, gaat het leven. Veranderen is lastig, zeker voor mensen die hier al langer werken. Daar moeten we rekening mee houden, want zij werken er. Alleen door goed samen te werken kun je iets maken waar de constructeur én de eindgebruikers zich in kunnen vinden.”

Peter:

“Een deel van de oude locatie is gesloopt en het werk is tijdelijk verplaatst naar het achter terrein. De operatie gaat door tijdens de bouw en daarom is er extra oog voor veiligheid. In 2022 gaan we de nieuwe OSSU bouwen. Dan staat er iets unieks.”

Meer berichten:

Een jaar na de brand zit afvalbedrijf AVR met grootste vastgoedclaim ooit!

Als een enorme brand bij de Rotterdamse afvalcentrale AVR eind september 2023 na ruim twee dagen eindelijk is geblust, overheerst bij ceo Yves Luca de opluchting: er zijn geen doden of gewonden gevallen. Hij beseft dan nog niet hoeveel ellende hem nog te wachten staat. ‘We waren verzekerd tot €500 mln. Daarmee redden we het waarschijnlijk niet.’

De eerste vraag voor de financial is: wie gaat dit betalen?

Een grote brand legde vorig jaar de grootste installatie van afvalverwerker AVR bijna een jaar stil. Wim Geuze, manager controlling, en zijn team van 10 controllers moesten flink aan de bak om operationele en financiële oplossingen te vinden en het bedrijf draaiende te houden.

De onmisbare rol van contractors

Contractors zijn een onmisbaar onderdeel van AVR. Maar wat doen ze precies en waarom zijn ze zo belangrijk voor AVR? Dat leggen onze site manager in Duiven, Remco Rutgers, en directeur van Van der Beek’s, Nico Groot Koerkamp, graag uit.