Samenwerking en verbinding onderwijs en AVR

AVR werkt sinds jaar en dag samen met technische beroepsopleidingen. Deze wisselwerking houdt het onderwijs up-to-date, en biedt AVR de mogelijkheid om de opleiding van toekomstige werknemers mede vorm te geven. Belangrijk, vooral nu met het tekort aan goed geschoolde technische mensen.

Terug

Jongeren zijn onze toekomst!

Regelmatig lopen er jongeren rond in Rozenburg en Duiven. Tijdens deze bedrijfsbezoeken maken ze kennis met de afvalsector, mogelijke toekomstige beroepen en natuurlijk met de manier van werken bij AVR. Mathilde van der Linden, studieloopbaanbegeleider en stagecoördinator op het Techniek College Rotterdam (TCR), vindt het fijn dat de jongeren al vroeg een kijkje in de keuken van een echt bedrijf nemen. “Onze studenten starten met hun studie als ze zestien zijn en gaan pas stagelopen als ze achttien zijn. Hoe eerder ze een goed beeld hebben van het beroep, hoe beter.”

Mathilde van der Linden

Alles valt samen

AVR investeert tijd en geld in rondleidingen en stages. Het is een van de manieren om in contact te komen met jongeren. Met name de stages bieden kansen om jonge technische mensen te werven. Mathilde: “Studenten leren veel op school, maar de praktijk, de stageperiode, is enorm belangrijk. Dan valt alles samen. Die zijn bedoeld om studenten te enthousiasmeren voor het vak en ze kennis te laten maken met bedrijven. Ze krijgen, zeker tijdens hun eerste stageperiode, nog geen verantwoordelijkheden.” Bij AVR leren ze wennen aan het werken in ploegendiensten, maar ook hoe het eraan toe gaat in de fabriek. Daarnaast ondersteunen ze collega’s bij hun werk. In overleg met de ploegen, waar de studenten stagelopen, en de scholen wordt de exacte inhoud van de stage-opdracht bepaald. De stages zijn geliefd bij de studenten van TCR. Volgens Mathilde staat AVR bij de studenten bekend als een leuk bedrijf met goede doorgroeimogelijkheden. “Vooral degenen die hier stage hebben gelopen zijn heel positief. Er zijn nu zelfs studenten die na hun eerste stage ook hun tweede stage bij AVR willen doen. Ze vinden de sfeer goed en voelen zich prettig op de werkvloer. Vaak blijven stagiair(e)s dan ook na het afronden van een succesvolle stageperiode. Fijn voor de student, die kent het reilen en zeilen van de organisatie en weet wat te verwachten. En AVR weet wat de nieuwe werknemer in zijn of haar mars heeft.”

‘De wisselwerking met bedrijven versterkt het onderwijs’


Mathilde van der Linden, studieloopbaanbegeleider en stagecoördinator op het Techniek College Rotterdam (TCR)

Samen sparren

We verwelkomen studenten niet alleen op onze locaties, maar gaan ook met scholen in gesprek over de inhoud van de opleidingen en geven zelfs soms (gast)les op de scholen. Mathilde ziet veel voordelen in het betrekken van het bedrijfsleven bij het opleidingsprogramma. “De wetten, regels en eisen waaraan bedrijven moeten voldoen veranderen en worden steeds strenger. Dat vraagt ook om andere kennis en vaardigheden van onze studenten. We sparren graag met AVR over wat er speelt en hoe we daar met onze opleidingen op kunnen inspelen. Even voor de duidelijkheid, het gaat dan natuurlijk wel over ontwikkelingen die bij meer bedrijven spelen, een operator moet immers bij alle bedrijven kunnen werken. Dankzij deze samenwerkingen houden we het onderwijs up-to-date. Zo krijgen de derdejaars nu een project over veilig werken, een onderwerp dat hoog op de agenda staat bij bedrijven. Ook gaan dit voorjaar studenten, weliswaar op ons initiatief, bij AVR aan de slag met het thema Duurzaamheid in bedrijf. Ze krijgen concrete opdrachten van AVR over bijvoorbeeld elektrisch vervoer en maken daarvoor een verbetervoorstel. Met medewerking van AVR kunnen studenten zo hun kennis meteen in de praktijk toepassen.”

Scholieren interesseren voor techniek

Hoe goed de samenwerking tussen de technische scholen en het bedrijfsleven ook is, toch kiezen steeds minder jongeren voor een technische studie. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, omdat de vraag vanuit het bedrijfsleven toeneemt. Het tekort aan technisch geschoolde arbeidskrachten wordt steeds groter. Er is kortom werk aan de winkel.

AVR kijkt naar allerlei mogelijkheden om scholieren te interesseren voor techniek. De keuze voor een baan in de techniek wordt namelijk vaak al op jonge leeftijd gemaakt. We organiseren dan ook activiteiten op basisscholen. AVR Duiven heeft bijvoorbeeld onlangs bij een basisschool met behulp van een Lego-simulatie van de plant techniek onder de aandacht gebracht. Dat sloeg aan, er wordt nu ook een Lego-simulatie voor Rozenburg gemaakt. Voor middelbare scholieren houdt AVR regelmatig rondleidingen en staan we op beurzen en open dagen van technische opleidingen.

Mathilde heeft tot slot nog een tip voor bedrijven om de jongeren te bereiken. “Maak heel duidelijk waarom je technische jonge mensen hard nodig hebt. Laat zien wat de gevolgen zijn voor de samenleving als door een gebrek aan mankracht bijvoorbeeld geen afval kan worden verwerkt. Of duurzame energie kan worden geproduceerd. Want om de wereld groener te maken zijn vakmensen hard nodig.”

Meer berichten:

Een dag meelopen met… Jose Pedro Neto!

In ‘De dag van…’ nemen we een kijkje achter de schermen van een AVR-medewerker en welke werkzaamheden er zo voorbijkomen. Maak kennis met Jose Pedro Neto die verantwoordelijk is voor het opstarten van alle technische faciliteiten bij AVR locatie Rozenburg voor Project Phoenix.

Leren door simuleren!

Sommige situaties kun je niet in de praktijk oefenen, want dan ligt heel AVR stil – en dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom trainen onze operators met een computersimulator. Zo leren ze veilig alle ins en outs van het verbrandingsproces, zonder de dagelijkse operatie te verstoren.

In gesprek met Rob Schoorl over de kwaliteit van bodemas

De kwaliteitsnormen voor bodemas zijn de laatste jaren steeds strenger geworden. Een nieuwe, slimme installatie helpt ons om makkelijker aan deze eisen te voldoen én verbetert het verbrandingsproces. Senior Projectmanager Energy & Residues, Rob Schoorl, vertelt over deze innovatie en hoe die in Rozenburg al duidelijke voordelen oplevert.

Van gedachten wisselen met… Jeffrey en Marco

Deze keer vroegen we Jeffrey van der Leij (links) en Marco van Nimwegen (rechts) van AVR Rozenburg of ze ‘ALTIJD BEREIKBAAR’ moeten zijn voor hun werk. Vinden zij dit noodzakelijk en zijn ze het met elkaar EENS of juist ONEENS? Hieronder hun inzichten en verrassende antwoorden…