Afdeling inkoop: de onderhandelaren van AVR!

Materialen, middelen en diensten zijn onmisbaar om onze installaties draaiende te houden. Van doosjes schroeven, chemicaliën en onderhoudsdiensten tot aan koffie. De afdeling Inkoop speelt hierbij een belangrijke rol. Marjon Veenendaal, manager van deze afdeling, vertelt over haar team en de werkzaamheden.

Terug

Wat doet de afdeling Inkoop?

“Wij zijn een ondersteunende afdeling die iedereen met een inkoopbehoefte helpt om dit op de juiste manier te doen en tegen de meest ‘gunstige voorwaarden’. En dat is in de huidige tijd best een uitdaging, nu beschikbaarheid van materialen en personeel onder druk staan en door o.a. de oorlog in Oekraïne diverse grondstofprijzen hoog zijn en blijven. We gaan dan ook proactief op zoek naar de meest optimale oplossing voor AVR. Eén van onze kerntaken is het opvragen en vergelijken van offertes. Samen met de AVR-collega’s beoordelen we de aangeboden (technische) oplossing, prijs, beschikbaarheid en kwaliteit. Met als doel het verkrijgen van producten en diensten die aansluiten bij de wensen en behoefte van onze organisatie. Inkoop stemt de (juridische) voorwaarden af en zorgt ervoor dat de gemaakte afspraken met leveranciers worden vastgelegd in contracten.”

v.l.n.r.: Marjon Veenendaal, Arnold Vastenhoud, Nancy Janssen, Rob de Moor, Esmeralda de Milliano, Paul de Werk, Jeroen Schelling, Denise van der Meer, Brigitte Keurntjes

Hoe is de onderlinge taakverdeling?

“Iedere inkoper heeft zijn eigen expertise. Jeroen is verantwoordelijk voor de inkoop van strategische projecten, Rob voor de onderhoudstops en Denise, Paul en Arnold ondersteunen als locatie-inkopers met name de onderhoudsafdeling met diverse inkoopacties. Doordat we een klein team zijn, kunnen we helaas niet overal ondersteunen. We moeten keuzes maken, en standaardiseren en automatiseren onze processen om zo veel mogelijk collega’s te kunnen helpen.

Naast de inkooptaken is P2P (Procure2Pay) een belangrijk onder- deel van onze afdeling. Dagelijks zorgen Esmeralda, Nancy en Brigitte onder andere voor de verwerking van inkooporders. P2P is een onmisbare schakel tussen de interne bestelaanvragers en leveranciers. Als de leveranciers niet betaald krijgen, komen zij niet opdagen en loopt ons productieproces gevaar.”

Hoe belangrijk is samenwerken?

“We ondersteunen en werken samen met alle afdelingen, met allerlei projecten op alle locaties. Ook lopen er initiatieven op het gebied van informatiedeling. Onlangs hebben we een leverancierslijst gepubliceerd op intranet met contract- informatie, zodat collega’s zien en weten wanneer en hoe we werken met welke leverancier. Hierdoor werken we allemaal op dezelfde manier met deze leverancier. Ook de samenwerking met onze belangrijkste leveranciers heeft onze aandacht. In de huidige tijd van schaarste van materialen, mensen en middelen, willen we dat AVR eerste keus is, zodat we op kritische momenten direct worden geholpen. Het opbouwen en onderhouden van een goede relatie is daarbij essentieel. En met ons eigen team, ten slotte, gaan we naast het reguliere teamoverleg minimaal eenmaal per jaar de hei op om de afdeling verder te ontwikkelen.”

Meer berichten:

Waardevolle juridische samenwerking!

Bram Witsenburg, General Counsel en Company Secretary bij AVR Afvalverwerking is onlangs geïnterviewd voor de rubriek ‘Ik en mijn cliënt’ in het juridische magazine ‘Mr.’. In dit magazine delen een advocaat en een cliënt hun ervaringen over hun samenwerking. Zo ook met Elise Vos-Pronk, advocaat bij CMS Amsterdam. Zij staat AVR bij in diverse procedures op het gebied van aanbestedingsrecht. Regelmatig werken ze samen aan langdurige en soms internationale geschillen.

Wonen in de toekomst!

Wanneer Olaf thuiskomt, komt zijn huis tot leven: lampen gaan vanzelf aan, de verwarming brengt de ruimte op de ideale temperatuur, en muziek speelt op precies het juiste volume. Deze slimme huisautomatisering is het resultaat van Olaf’s passie voor domotica. Dankzij deze technologie kan hij met een paar tikken op zijn smartphone of een eenvoudig stemcommando zijn huis op afstand bedienen en monitoren. Hij vertelt er enthousiast over.

Een dag meelopen met… Leendert van der Vliet!

In ‘De dag van…’ nemen we een kijkje achter de schermen van een AVR-medewerker en welke werkzaamheden er zo voorbijkomen. Maak kennis met Leendert van der Vliet, onze Smeerder. Samen met collega Richel Scorea zorgen zij ervoor dat alle installaties van AVR Rozenburg van olie en vet worden voorzien. Als smeerdienst zijn zij de oren en ogen van het hele terrein.

Jaarbericht 2023: Veerkracht

Afgelopen jaar kreeg AVR te maken met veel uitdagingen, maar één ding werd vooral duidelijk: de veerkracht van ons bedrijf. In het jaarbericht van 2023 lees je hoe we de tegenslagen hebben aangepakt en welke successen we hebben geboekt. Daarnaast komen ook de bijzondere verhalen van collega’s en onze operationele resultaten aan bod. Kortom, het jaarbericht 2023 biedt een mooi overzicht van een memorabel jaar.