De onmisbare schakel binnen AVR Duiven

AVR staat nooit stil. Met twee locaties en ruim vijfhonderd medewerkers zorgen we ervoor dat onze verbrandings ovens 24 uur per dag, zeven dagen per week draaien. De afdeling Facilitaire Dienst is hierbij een onmisbare schakel in het proces. De afdeling draait om het zo goed mogelijk organiseren en uitvoeren van diensten die ondersteunend zijn aan de kern-taken van onze organisatie. Sinds 1 april 2022 vormen Henk, Arno, Herbert, Willem, Ben en Jappie de Facilitaire Dienst in Duiven.

Terug

Wat doen jullie precies?

“Het belangrijkste is dat de installaties blijven draaien, zaken daaromheen zijn een randvoorwaarde voor een prettige en vooral ook veilige werkomgeving. Denk aan onderhoud aan de gebouwen (schilderwerk, sluitende deuren) en het terrein, maar ook aan schoonmaak, ongediertebestrijding, intern afvalbeheer, kantoorartikelen, interne verhuizingen etc. Kort gezegd, collega’s kunnen bij ons terecht voor bijna alles wat niet met de installaties te maken heeft (behalve de bevoorrading van onderdelen). Voorheen was er geen formele afdeling en werden aanvragen soms onnodig lang uitgesteld. Het is fijn dat we nu op deze manier georganiseerd zijn en lopende zaken snel kunnen oppakken.”

Hoe komen aanvragen bij de afdeling binnen?

“Collega’s komen bij ons met een vraag en vervolgens gaan wij hiermee aan de slag. De aanvragen komen overal uit de organisatie vandaan en variëren sterk. Van de vraag om de kozijnen opnieuw te laten schilderen of een deur die niet sluit tot het bestellen van koffie en toiletpapier. Maar ook voor het keuren of laten keuren van diverse voorzieningen, vloeren, kel-ders, brandblussers, inbraakbeveiliging, persoonlijke gasmeters enzovoort kunnen collega’s bij ons terecht. Henk inventariseert de aanvragen en pakt dit vervolgens op met het hele team. We doen niet alles zelf, maar zorgen er wel voor dat het gere-geld wordt en zijn het aanspreekpunt voor de partijen die we inhuren. We maken graag mensen blij. Is de collega blij met de oplossing? Dan zijn wij ook tevreden.”

v.l.n.r.: Willem de Haas (magazijnbeheerder), Arno van Doesburg (administratief medewerker), Herbert Verwoord (documentalist), Ben van Mierlo (magazijnbeheerder), Henk Romijn (groepsleider) en Jappie Dijkstra (Cleaning & Housekeeping)

Wat is het leukste aan dit werk?

“Geen dag is hetzelfde. We zijn betrokken bij verschillende interne projecten. In februari zijn we bijvoorbeeld gestart met een nieuwe betonvloer op de derde etage in de fabriek (onder de windventilatoren). Ook hebben we gezorgd voor nieuwe dakbedekking op gebouw 5, zijn we bezig met een nieuwe bedrijfskeuken, komt er een nieuwe (vloeistofdichte) vloer in de slakkenhal en wordt de doucheruimte vernieuwd. De diversiteit van het werk maakt het uitdagend. We krijgen veel vrijheid in ons werk, waarbij we zelf kansen moeten zien en oppakken. Er is eigenlijk áltijd wel iets te doen op facilitair gebied.”

Meer berichten:

Een jaar na de brand zit afvalbedrijf AVR met grootste vastgoedclaim ooit!

Als een enorme brand bij de Rotterdamse afvalcentrale AVR eind september 2023 na ruim twee dagen eindelijk is geblust, overheerst bij ceo Yves Luca de opluchting: er zijn geen doden of gewonden gevallen. Hij beseft dan nog niet hoeveel ellende hem nog te wachten staat. ‘We waren verzekerd tot €500 mln. Daarmee redden we het waarschijnlijk niet.’

De eerste vraag voor de financial is: wie gaat dit betalen?

Een grote brand legde vorig jaar de grootste installatie van afvalverwerker AVR bijna een jaar stil. Wim Geuze, manager controlling, en zijn team van 10 controllers moesten flink aan de bak om operationele en financiële oplossingen te vinden en het bedrijf draaiende te houden.

De onmisbare rol van contractors

Contractors zijn een onmisbaar onderdeel van AVR. Maar wat doen ze precies en waarom zijn ze zo belangrijk voor AVR? Dat leggen onze site manager in Duiven, Remco Rutgers, en directeur van Van der Beek’s, Nico Groot Koerkamp, graag uit.